Różnice między kamperem i kamper vanem

Kampervan, kamper-van, kamper, campervan, rv, motorhome, alkowa, pół-integral, integral - zgłębiając tematykę podróży autami turystycznymi spotkamy wiele różnych określeń aut turystycznych. Zebraliśmy i podsumowaliśmy różnice, tłumaczymy określenia, objaśniamy - i mamy nadzieję - rozwiejemy Wasze wątpliwości w poniższym artykule.

Kamper – to określenie używane jest najczęściej w odniesieniu do samochodów turystycznych i kempingowych jako grupy pojazdów. W ich wnętrzu znajdziemy miejsce do spania i odpoczynku oraz przygotowania i skonsumowania posiłku. Oczywiście z zimnymi napojami z pokładowej lodówki. Możemy skorzystać również z części sanitarnej z toaletą, umywalką, a nawet prysznicem. Kampery posiadają niezależne źródła zasilania (np. solary) oraz akumulatory (ładowane również w trakcie jazdy), dzięki, którym nawet śpiąc “na dziko” możemy naładować telefon, laptop lub spędzić wieczór przy planszówkach czy książce. Co istotne, najczęściej wystarczy prawo jazdy kat. B, aby móc prowadzić tego typu pojazd.Dodaj tu swój tekst nagłówka

To najmniejsze kampery, zbudowane na bazie aut seryjnych, osobowych lub dostawczych tzw. busów. Prekursorem jest tu z pewnością Volkswagen T1, czyli popularny “ogórek”. Jest to jeden z najbardziej kultowych i charakterystycznych aut do aktywnego wypoczynku. W dzisiejszych czasach kamper vany powstają najczęściej na bazie aut typu Fiat Ducato, Peugeot Boxer/Citroen Jumper, Mercedes Sprinter, Volkswagen Transporter, Opel Vivaro/Renault Trafic czy Ford Transit. Istnieją też różne rodzaje zabudowy, dzięki którym nawet 4 lub 5 osób będzie mogło wybrać się w podróż.

Kamper vany posiadają wszystkie funkcje kampera przy dość małych wymiarach zewnętrznych. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy bierzemy pod uwagę koszty podróży – mniejsze opłaty za autostrady, promy, niższe spalanie, lepsze przyspieszenie i tempo przejazdu. Takim pojazdem często będziemy mogli wjechać tam, gdzie obowiązuje zakaz wjazdu dla większych kamperów. Oczywiście zawsze musimy się upewnić czy jest to możliwe (np. czy wysokość bramy wjazdowej jest odpowiednia) i legalne.

Wypożyczalnie oferują pojazdy wyposażone w WiFi i gniazda USB. Wasze aparaty, kamery sportowe i laptopy będą zawsze gotowe do pracy, a materiały z podróży będą na bieżąco mogły trafiać do Waszych znajomych.

Jeśli nie potrzebujecie wielu wygód, a istotniejsza jest dla Was atrakcyjna cena, możecie wybrać mini kamper vana – przeznaczonego dla maksymalnie dwóch osób.

Mini kamper van na klifie morskim

Bardzo niskie spalanie – w okolicy 5-6l/100km, łatwe prowadzenie i rozmiary typowej osobówki są ich dużymi atutami. Szczególnie, gdy musicie zaparkować w wąskiej uliczce lub na małym parkingu. Wyposażone są w przenośne kuchenki gazowe oraz zbiorniki z wodą, które pozwalają na przygotowanie prostych posiłków. Będziecie mogli w nich również skorzystać z ładowania przez gniazda 12V (tzw. zapalniczki) lub USB. Co dla niektórych może być wadą, będziecie musieli pogodzić się z mniejszą ilością miejsca na bagaże, jedzenie i sprzęt turystyczny.

alkowa

Kojarzycie kampery z dużym bąblem nad szoferką? Tam właśnie znajduje się najwygodniejsze łóżko 🙂 Dzięki temu rozwiązaniu w takich pojazdach może podróżować 6 lub nawet 7 osób. W pozostałej części pojazdu znajdziemy więcej łóżek (najczęściej dwa pojedyncze lub małżeńskie) oraz kanapę z stolikiem, który po złożenia pozwala na rozłożenie dodatkowego miejsca na nocleg dla 2 osób. Bąbel w ciągu dnia służy najczęściej jako miejsce na przechowanie pościeli,ubrań czy innych lekkich przedmiotów.

Te pojazdy możecie spotkać na drodze najczęściej – oferują dużo miejsc sypialnych, a ich ceny w przeliczeniu na “łóżko” są dość atrakcyjne. Rozmiary tych kamperów są pokaźne (długość około 7m), co jest zarówno plusem jak też bywa minusem. Więcej miejsca na bagaże, więcej miejsca do życia i niestety: większe spalanie, więcej potrzebnego miejsca, aby zaparkować.

Bardzo ważne → pamiętajcie o alkowie podczas manewrowania na zakrętach lub parkingu – lubi zahaczyć o wiszące daszki, rynny, drzewa lub (odpukać) ściany budynków. Przy kompozytowych materiałach użytych do konstrukcji ścian i dachu, łatwo o rysy i uszkodzenia. Pamiętajcie też o wysokości pojazdu przy przejeżdżaniu pod mostami lub tunelami.

Pół-integral

Te kampery są szybsze i mniej łase na paliwo niż alkowy. Wynika to z ich mniejszych rozmiarów. Odbija się to na ilości miejsca wewnątrz – najczęściej w środku znajdziemy dwa łóżka: jedno stałe i drugie rozkładane.

Źródło: weinsberg.com

Integral

Jeśli chcielibyście podróżować tymi kamperami, przygotujcie znaczne zasoby gotówki – czy na zakup czy wynajem. Są one produkowane najczęściej od podstaw, na budowanych indywidualnie podwoziach i konstrukcjach nadwozia. W zamian otrzymacie luksusowe wnętrze dla maksymalnie 4 osób, dużą przestrzeń mieszkalną i tym samym dość dużą wagę i spalanie.

Źródło: concorde.eu

RV, motorhome

Pierwszy skrót pochodzi od hasła recreational vehicle (ang. pojazd rekreacyjny), drugi to w wolnym tłumaczeniu ‘motodom’. W anglojęzycznych państwach, w tym Stanach Zjednoczonych, czyli kraju, który był jednym z prekursorów w budowie samochodów kempingowych, najczęściej stosuje się te dwa określenia. Dodatkowo używa się systemu klas (class A, class B, class C itp.) do określenia wielkości samochodu. Coraz częściej i więcej mówi się też o campervan, o których pisaliśmy na początku tego artykuły. Kampery z Ameryki to wygoda, duże wymiary, duże silniki i spalanie. Nie jest to bynajmniej ich wadą, bo paliwo w USA bywa tańsze niż woda, a drogi potrafią przez kilkadziesiąt kilometrów nie mieć istotnych zakrętów.

PICK-UP KAMPER

Małe ciężarówki, tak charakterystyczne dla USA, stanowią ciekawą propozycję na bazę auta turystycznego. Napęd 4×4 umożliwia dojazd w najbardziej niedostępne miejsca w ciężkich warunkach. Takie pojazdy wjadą tam, gdzie większość nie da rady, co daje niesamowitą wolność pod kątem wyboru bazy na nocleg. Zadbajcie jednak o wyciągarkę i łopatę. Tak na wszelki wypadek, gdybyście wybrali drogę, której pokonanie może być trudne, a odwrót nie będzie dla Was dopuszczalny 🙂

Źródło: camperco.de

VIP KAMPER

Ultraluksusowe, ogromne, z wszystkimi bajerami – w tym np. garażem na Porsche. Ich ceny przewyższają wartość wszystkich mieszkań z klatki bloku, w którym piszemy ten artykuł. Jeśli nazajutrz lecisz w góry lub plażę na drugim krańcu świata, dopiero co wpadłeś na ten pomysł i potrzebujesz namiastki swojego domu tam na miejscu – to jest to pojazd dla Ciebie. Oczywiście nie musisz martwić się o prawo jazdy i kategorię jaka jest wymagana do jego prowadzenia, bo zapewnienie prywatnego kierowcy nie będzie miało znaczenia w całym budżecie.

Źródło: concorde.eu

TWÓJ STYL

Posiadanie lub wynajem kampera to nie jedyny sposób na bliski kontakt z naturą i twój własny #vanlife. Wystarczy dmuchany materac leżący na złożonych fotelach samochodu, śpiwór i.. mini camper gotowy. Przenośna kuchenka i lodówka turystyczna, którą możesz podłączyć do gniazdka 12V (tzw. zapalniczki), składany stolik i dwa krzesła wystarczą, aby móc zjeść śniadanie pod chmurami. Nie ma nic lepszego niż posiłek na świeżym powietrzu na początek dobrego i aktywnego dnia.

NA KONIEC

Kampery mogą przybierać różne postaci, zarówno pod kątem wyglądu jak i wygody oraz użyteczności. Mamy nadzieję, że nasz artykuł choć w części uporządkował Waszą wiedzę nt. samochodów kempingowych. Co do jednego jesteśmy pewni – niezależnie od rodzaju kampera, dostarcza on podczas podróży mnóstwo wrażeń i jest wyjątkowym sposobem na spędzanie wolnego czasu.

Jeśli chcecie spróbować jak smakuje wolność i niezależność w podróży, zachęcamy do wynajmu naszego kamper vana. Kliknij guzik poniżej, aby dowiedzieć się więcej.